13.12.08

pravo na sujetu

Vjerujem u onaj stav da "misli nisu ni moje ni tvoje", u onom smislu: "držim li ja tvoju ili ti moju ruku?" i da smo, što se svijeta kosmičkog mišljenja tiče, samo posrednici. Ipak, da se misli mogu slati na DNK analizu, nastao bi haos. Ne mislim o mogućim kosmičkim odnosima nego o našim svakodnevnim, najkonkretnijim. Negdje se govori o zaštiti autorskih prava, a, pošto je to kod nas takođe kosmički nedostupno, ja bih samo govorio o zaštiti svoje sujete, na koju, mislim, imam izvjesno pravo. I ne bih pominjao svoje mnoge stihove, koje sam, dešavalo se, godinama nakon njihovog (obično provincijski neprimjetnog) objavljivanja, čitao u raznim pjesmama drugih autora, danas bih stao samo u zaštitu svoja dva aforizma.
Prvi glasi:
*
SVAKA ČAST TELEVIZIJI,
ALI MAŠINA ZA VEŠ IMA
DESET PROGRAMA.
*
Aforizam sam objavio u beogradskom Ježu 26. dec. 1969. godine. U Ježu tada aforizmi nisu potpisivani, pa sam ga potpisanog objavio i u sarajevskoj reviji Odjek 1. maja 1971. Ovaj aforizam bio je povod jednom istaknutom beogradskom piscu da ubrzo poslije njegovog objavljivanja u Ježu napiše čitavu humorističku priču o ovoj temi, a javno ga je pominjao i kasnije u više navrata, tvrdeći u početku da ne zna ko je autor aforizma, a kasnije i sve do skoro pripisujući ga nekom drugom autoru. Eto, volio bih da ovo pročita, pa da razjasni svoje dileme.
Drugi aforizam glasi:
*
OD ISTORIJSKOG AVNOJA
DO IZBJEGLIČKOG KONVOJA
PREKO
SREMSKE RAČE.
*
Zabranjeno pušenje je, uz moj pristanak, ovaj aforizam iskoristilo kao refren u jednoj svojoj odličnoj i zanimljivoj pjesmi, što su oni prilikom njenog objavljivanja i naveli i to, naravno, nije problem. Ali problem je što se on koristi u mnogim tekstovima, pa čak i kao naslov većih novinskih napisa ne pozivajući se na autora.
Kažem, ne radi se ni o kakvim autorskim pravima, radi se o običnoj ljudskoj sujeti, na koju, valjda, imam pravo, koje na ovaj način koristim, jer napolju pada kiša i prilično je dosadno. A jednom prilikom ću i vašu dosadu pokušati da dopunim i drugim svojim aforizmima, koje ću ovdje objaviti.

Nema komentara:

Objavi komentar