17.2.10

biografikon, 1

BIOGRAFIKON

Pavle Stanišić

Bivajući u raznim mjestima, bio sam u prilici da u mnogima od njih obiđem njihova groblja, jer sam, što je, mislim, uobičajeno, imao sklonost da vidim grobove bližnjih. A oni su sahranjvani tamo gdje bi se zatekli u trenucima velikog rastanka. To su uglavnom grobovi iz porodice moga oca, a ima ih u Trebinju, Sarajevu, Tuzli, Sanskom Mostu, Doboju, Beogradu... i ko zna gdje još. Otac moga oca sahranjen je u Trebinju, jedan očev brat ostao je koju godinu prije na tom istom groblju, drugi, Konstantin, u Tuzli, njegova majka sahrnjena je u Sarajevu, taj grob se vidio sa ulice, bio je pored same ograde groblja, a tu se negdje rastala sa životom i njegova sestra, teta Vera, za vrijeme posljednjeg bosanskog rata, pa joj se ni za grob, ni za groblje ne zna. A njega smo sahranili u Sanskom Mostu, na brijegu pored grada. Ali, svi ti grobovi potiču od jednog vrlo starog groblja u Livnu, gdje su se dugo rađali i sahrnjivali mnogi koji su nosili ovo prezime.

I kada me danas neko upita odakle sam, imam utisak da me pita sa kojeg groblja dolazim.

A to je vrlo staro i dosta veliko groblje uz grad, ispod sela koje se zove Zastinje. Tu se mogu naći zapisi o tim ljudima i vremenu kada se život uklesavao u kamene nadgrobne spomenike.



















Zahvaljujući majstoru Staniši tu je zapisana 1770. godina, istina, pisana slovnim znacima, kada se kao klesar potpisao na jednom spomeniku. Kasnije, 1794. godine, potpisan je i na grobu svoga oca Dragojla Lakićevića. A njegov grob (umro je 18. januara 1811) potpisuju njegovi sinovi Stanko i Bile. Uz njega je dosta kasnije pokopan i njegov unuk Niko Hadžistanišić, pošto je Stanišin sin Bile tu upisan 1841. godine kao Hadži Bile Stanišić. Na jednom spomeniku se kao klesar potpisuje Vid Staniša, najstariji Stanišin sin.


Pokoj

Staniši Lakićeviću

Ukopaše ga u crnu zemlju
i navališe na njega kamen cjelac
da se nose poljem lijevanjskim

Prošlo je tačno
dvije stotine godina
još ni jedan ne popušta



(Evropa za uspomenu, 2007)



Tim i drugim tragovima, na koje upućuje i Stipo Manđeralo opisujući ovo groblje u Glasniku Zemaljskog muzeja Bosne i Hercegovine 1984. godine, može se saznati i o mnogim drugim podacima, o direktorima srpsko-pravoslavne škole u Livnu Konstantinu Stanišiću (1860), Mitru Stanišiću (1869), Jovi M. Stanišiću (1871), o Konstantinu (Kosti) Stanišiću, protojereju livanjskom od 1919. do 1941. godine. Od te godine, 1941, novih spomenika sa ovim prezimenom na tom groblju nema.



Prokleto Lijevno

Nebom tinjaju ognjišta
rijeke zalutale planinom
mačevi slijepi
brda ginu niz vidike

Prve zasjede ne čusmo
i ne vidjesmo
kako popadasmo dolinom i gorom
da po sebi sričemo ožiljke

Mic po mic kamen po kamen
skupljali smo godine i piljke

Na drugim zasjedama
ukaza se prokleto Lijevno
popadasmo po svojim nadama
po grudima po crnim mislima

piljci stasali u spomenike naših glava

Zadnji kamen ko će da išara
Sve je manje glava na vidiku
a sve šire polje

Ko svitanje



(Preživjele riječi, 2008)

(Nastavak slijedi)

3 komentara:

  1. Zavidim na konkretnim dokazima srednjovjekovnog porijekla, to mi cak fino lici na stil bogumilski, dobrijeh kristijana, prica se da su se posljednji odrzali cak do devetnaestog vijeka!
    Ma sta ti je ova "zaporka" - prevedi molim!
    fausta

    OdgovoriIzbriši
  2. Draga Fausta, evo ću izgleda uspjeti da odgovorim na tvoj komentar iz šestog pokušaja, jer uvijek mi se ispriječi ta "zaporka". Ne znam šta znači, mislio sdam paword (šifra), ali nije. To je neki novohrvatski izraz, a ja sam ovddje prihvatio hrvatski da bih mogao koristi latinicu. Međutim, sad su se stvari primijenile, ali kod mene nisu. Da, i ja se tek usput bavim ovim starim tekstovima i slikama, a da imam vremena, zapravo, strpljenja, mogao bih koristiti mnoge izvore, premda je zasad , mislim, i ovo dovoljno. Pošto je i tvoj otac iz Livna, možda i ti imaš neka saznanja. Toga je bilo more jedno kod ovemoje tetke u Sarajevu, ali nje nema, a u njen stdan su uselili neki novi, sigurno su to pobacali.

    OdgovoriIzbriši
  3. Evo kaze google da je zaporka lozinka. Ali kako god je zaporim ona me ne cuje! Nesto osjecam da bi dr Petricevic mogao znati dosta o livanjskoj istoriji. Ja sam srela jednog kulturologa koji je pisao doktorski rad o istoriji tog kraja ali na zalost izgubila sam dijelove koje sam na brzinu iskopirala. Moracu ga ponovo potraziti. Pisi molim te jos do cega god dodjes a vidim sjecanje ti je mladalacko:))

    OdgovoriIzbriši