7.12.10

Bilješka o Salihu

      Pošto je nedavno ostvario svoj san i stekao u Milanu zasluženu penziju, a u Doboju sačuvao stan, dobojski novinar Salih Begović je došao u Doboj da se malo opusti i odmori. Ali, sudbinu, očito ne razumijemo, pa je i smatramo slijepom. Kad se to nikako nije očekivalo, Salih je umro i sahranjen je u Doboju. Tim povodom izgovorene su mnoge lijepe riječi o Salihu novinaru, nekadašnjem učitelju, o njegovoj jednostavnosti, komunikativnosti, dobroti. A meni se nametnulo jedno sjećanje, koje sam, evo, i zapisao.

Salihova drva

      Nisam siguran da sada, nakon osamnaest godina, mogu i da se jasno sjetim onih dana u kojima je raspomamljeni primitivizam harao ovim krajevima koje smo do tada smatrali svojim. Teško ih je i zamisliti.
     
      Živimo u ovom istom stanu, na trećem spratu, ali bez vode, struje, grijanja, hrane, prijatelja... Sa ovog balkona gledam smrzle zaleđene grane borova i breza, snježne pahuljice koje prolijeću, kratere koje su oko zgrade napravile minobacačke granate, a s druge strane zgrade u pustoš glavne ulice, kojom najčešće niko i ništa ne prolazi. Jednoga jutra tom ulicom je protrčao divlji zec, istjeran ljudskim bjesnilom iz okolnih šuma, ali još veća pustoš bila je u našim dušama, po kojima je bilo razoreno sve što smo smatrali lijepim i značajnim.
      Ipak, hladnoću smo najteže podnosili. U stan smo odnekud, uz pomoć preostalih susjeda, dovukli neku staru peć, ali papir je slabo grijao, a i stolice koje smo s tugom i uz raznorazna sjećanja žrtvovali. Ponekad sam odlazio u gradski park i skupljao suve grančice za koji trenutak tople sreće, orošene suzama.
      A onoga jutra – buka neke mašine i ljudski glasovi ispod prozora. Sa strahom izlazim na balkon. Neki čovjek je dovezao traktor sa prikolicom punom drva. A na drvima - Salih. Pod ovu žalosnu vrbu izbacuje bukove cjepanice, stabla suvih šljiva, nagorjele grede... Izbacio je dosta tog neobičnog ogreva, a onda podigao oči prema meni, osmijehnuo mi se i doviknuo mi: „Ovo je tvoje!“ Onda je uzeo iz prikolice jednu sjekiru, i nju bacio na drva i dodao: „I ovo.“ Traktor je odmah produžio negdje sa ostatkom tereta, a prije onog tamo ugla Salih se još jednom okrenuo i mahnuo mi.
      Ostavio mi je drva ispod vrbe. Ali tim traktorom dovezao mi je i mnogo više, nadu koja nas je napuštala, nadu u ljude.
      Ne znam kako je Salih došao do traktora, do traktoriste i drva. Tih dana, kao pripadnik naroda koji ovdje nije bio na vlasti, nije smio slobodno ni da se kreće gradom. Na samom početku tog očaja iz tog razloga je bio i fizički maltretiran. I kako se baš mene sjetio?
      Kasnije, kada je dolazio iz Italije, gdje je našao spas, vrlo rijetko smo to pominjali, pričali smo o tome kako je otišao, kako se tamo snalazio i samo sam ga jednom upitao odakle mu one nagorjele grede. „Ah, sa moje kuće u selu, koja je onda zapaljena...“
      Uz Salihova drva proveli smo ovdje mnoge hladne i puste dane i noći, a mene i sada griju.

Broj komentara: 7:

  1. Prekrasna prica, stalo je u nju toliko topline pa Salihova drva griju i citaoce u Kanadi.Prelijepo, prelijepo...

    Mirko

    OdgovoriIzbriši
  2. Hvala, Mirko. Drva su nekada bila tako kvalitetna, mogu da griju decenijama.

    OdgovoriIzbriši
  3. Veoma dirljiva i dubokoljudska priča. Mogu reći samo ''JEDNOM ČOVJEK - UVIJEK ČOVJEK'' bez obzira na okolnosti i situaciju. Svaka mu čast što je ostao dosledan ljudskosti u sebi, a od vas lijepo što ste to ovjekovječili u ovoj toploj i nadasve ljudskoj priči.

    OdgovoriIzbriši
  4. Veoma lijepa i dirljiva prica u kojoj moze svako od nas uzivati pa cak i suzu pustiti bez obzira poznavali mi ili ne Pavla i Saliha.
    Hvala
    Spomenka

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. I ove riječi griju kao i Salihova drva. Hvala.

      Izbriši
  5. I sada, posle deset godina,dok čitam priču imam isti osećaj kao i kad sam je prvi put čitao.Ispunjava me setom, tugom,gorčinom i ponosom. Da,ponosom što su mi Salih i Pavle prijatelji.

    OdgovoriIzbriši