8.3.11

biografikon 9

Veza: biografikon 8 (31. 10. 2010)



Oči u oči sa istorijom




Tako smo, dakle, stigli u Risan.
Na ovoj slici smo moja sestra i ja u risanskom parku, a godina je 1941.
Čudesna ljepota zaliva, more i okolna strma brda, sunce, oblaci i galebovi... lako su nas uvjerili da nam je ovaj svijet naklonjen, čak da nam se raduje. Ali ubrzo smo spoznali da u istoriji ovih krajeva nema sigurnog skrovišta da bi se na miru odsanjao jedan ljudski vijek. Pravo iz dječjih radosti i igara ulazili smo upravo u istoriju. Počinjao je drugi svjetski rat.

Naše dječje glasove, pomiješane sa ponekim pratećim basom ribara sa mora, koji su zapljuskivali radosne obale, zamijenili su zvuci aviona i ratnih brodova. Zapravo, prvo je doletio hidro-avion sa kraljem. Narod se okupio na rivu da ga vidi, a kolona luksuznih kraljevskih automobila uputila se uz strme risanske strane prema Nikšiću. Ubrzo poslije toga uz strašnu eksploziju dignuta je u vazduh risanska kasarna puna municije. Nebom su zaplovili avioni i oglasile se nekolike avionske bombe baš tamo gdje smo brali šipke i igrali lopte. Morem - italijanski ratni brodovi, a uskim putem uz obalu - kolone vojnih kamiona.
Jednoga dana naš otac je uhapšen. Bio sam s njim dok je prekopavao neku tvrdu kamenitu baštu, koju je dobio od nekoga kako bismo, možda, preživjeli. Mene je boljela noga od uboda pčele i on mi je bio dao veliki ključ od kuće u kojoj smo stanovali da ga stavim na bolno mjesto. Tada su došla dvojica s puškama i rekli mu da pođe s njima. Trčao sam za njima da mu vratim ključ, a on mi je doviknuo da ga držim sve dok osjećam bol, a da njemu više i neće biti potreban. Hapsili su taoce da bi  uvijek imali bar desetak mještana da strijeljaju za jednog italijanskog poginulog vojnika.
Zatvor je bio u najvećoj učionici stare škole, gdje sam i ja kasnije kao učenik presjedio jednu godinu. Tu se zatorenicima nije davala hrana, to im je trebalo donositi. Među mještanima je bilo solidarnosti, pa je majka dobila šaku graha i komad suvog bakalara i to skuvala u neveliku šerpu, koju sam ja ponio u zatvor. Taj grah sa bakalarom tako je mirisao da sam žalio što i ja nisam u zatvoru, a to je bio razlog što sam kasnije na ono pitanje o tome šta ću biti kad odrastem, uvijek odgovarao da ću biti zatvorenik. U redu sa mnom i još nekima koji su čekali da hranu predaju stražarima bila je i mlada, uvijek dotjerana gospođa Dora, čiji je muž takođe bio među uhapšenim taocima. U rukama je držala veliki buket crvenih ruža. Kad joj je stražar rekao da njenom mužu ne trebaju ruže nego hrana, ona je odbrusila da valjda ona zna šta njemu treba i šta on najviše voli.
To su moja prva sjećanja na istoriju, u koju smo tada mučno ulazili sa grahom i ružama i iz koje do danas nismo uspjeli da izađemo.   


4 komentara:

  1. KOMENTARI SA FACEBOOK-A
    Emira Malohodzic: Dragi Bato, zasto se "nadas da je posljednji biografikon"? Biografikon je tako interesantan i veoma lijepo pisan, da bar zbog nas koji se radujemo svakom novom izdanju , NE ODUSTAJES! Nadam se , a i zelim ti dobro zdravlje. U iscekivanju nastavka.
    Pavle Stanisic: Hvala, Emira. Pa, mislio sam da ono što mene posebno zanima ne mora biti i drugima zanimljivo. Ali, nikad se ne zna. Hvala.
    Emira Malohodzic: Meni se cini,da se mi tek sada puno bolje upoznajemo, iako se znamo skoro cio zivot. Vrlo je interesantno i sigurna sam da nastavak nece biti nimalo manje interesantan za nas koji te cijenimo i postujemo! ...
    Dragan Ostojic : Bolje je razmisljati kakoTvoji tekstovi da dodju do sireg kruga citalaca! Vracas humanost i optimizam. Hvala!
    Pavle Stanisic: Hvala vama, prijatelji stari.
    Vittoria Tovanella: Ma,nije da nas BAS zanima! Cekamo ,,k'o ozeb'o sunca", a vi nas plasite da ih nece biti vise! Ako Vam nesto znaci i moja molba, pisite nam jos i jos...i jos! Sto se kruga citalaca tice,post.gosp.Dragane...ja odmah prosljedjujem i progresivno se umnozavamo! Drustvo malo ali ,,odabrano"!
    Djordjo Vasic: Ovo je 'kisevska slika' - naprosto genijalno - Mene je boljela noga od uboda pčele i on mi je bio dao veliki ključ od kuće u kojoj smo stanovali da ga stavim na bolno mjesto. Tada su došla dvojica s puškama i rekli mu da pođe s njima. Trčao sam za njima da mu vratim ključ, a on mi je doviknuo da ga držim sve dok osjećam bol, a da njemu više i neće biti potreban.- ovo mogu napisati samo vrhunski majstori. Cestitam.
    Dzafic Ibrahim -Baja: Kasno je, ponoc je vec poodmakla, vidim, Bato se pojavio, postavlja se pitanje,citati ili ostaviti za sutra, sutra cu biti naspavan, odmoran, a i dan ce biti. Ma, kakvi! Dok tako razmisljam, pavlestanisic blog je vec otvoren.
    I onda prvi utisak: slika djevojčice i dječaka u mornarskim odijelima, koja smo sve do, mislim, 65. imali, a bila su i zimska i ljetna. Onda ponovo slika, zbog vremena ispunjena Musolinijevom bandom, teškim preživljavanjem i ljudskim sudbinama. Tekst se može brzo pročitati, ali sliku morate dugo gledati. Stisak ruke junački za mog sugrađanina i druga Batu.

    OdgovoriIzbriši
  2. Jasmin Kruskic Da!Noc je kada sunce ,barem kod nas,za brdo zadje,ali se to kod naseg Pavla ne desava ,jer" pismo" koje nam ostavlja vjecno sja i ne moze da preskoci brdo,vjecno ostaje ,a sluzi korisno onima kojima je i upuceno- ljudima!Hvala za nova iskustva i nesebicnost!!

    OdgovoriIzbriši
  3. Miris graha i ruza na ulasku u istoriju u kojoj dijete zeli biti zatvorenik! Kratka prica o djetinjstvu i, usput, mnogo cemu drugom: kralju koji bjezi i svjetini sto mu klice, pocetku gladnih godina i rata, hapsenjima neduznih... Ne da se prepricati lakoca recenice, puna simbolike. Bato, prelijepo je!

    OdgovoriIzbriši
  4. Dragi cika Bato,

    hvala Vam za prelijepe price Vaseg djetinjstva.

    Podsjecaju na price moga tate, koje rado sve cesce slusam. Valjda sve to ima veze sa tim da starimo, a plasimo se da ih sve necemo cuti.

    Zelim Vam dobro zdravlja i pisite, samo pisite.

    Srdacni pozdravi

    Vasa Svjetlana (kcerka Tome Karana)

    OdgovoriIzbriši